ترس پیونگ‌یانگ از تکرار سناریوی لیبی

رییس‌جمهور آمریکا در راستای تشویق به برگزاری نشستش با رهبر کره‌شمالی وعده داد کیم جونگ اون می‌تواند روی حمایت‌های بسیار قدرتمند در صورت کنار گذاشتن سلاح‌های هسته‌ای‌ حساب باز کند اما در همین حال ترامپ تلویحا تهدید تغییر حکومت در صورت سرپیچی کره‌شمالی را نیز مطرح کرده است.
بر اساس این اظهارنظرهای ترامپ‌ او ظاهرا از یک سو وعده آمریکا برای عدم حمله به کره‌شمالی و از سوی دیگر تلاش برای سرنگون کردن حکومت کیم جونگ اون مشابه اتفاقاتی که در دهه‌های گذشته در لیبی و عراق افتاد، صحبت کرده است.
بر اساس این گزارش، ترامپ در این اظهاراتش در دیدار با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو مطرح کرده درباره امکان ادامه کار حکومت کره‌شمالی گفته است: کیم جونگ اون همان جا خواهد بود و در کشورش روی کار خواهد ماند و کشورش را اداره خواهد کرد.
این صحبت ترامپ ظاهرا نشان‌دهنده موافقت او با حکومت مادام‌العمر کیم جونگ اون در کره‌شمالی در صورت کنار گذاشتن سلاح‌های هسته‌ای است. با این حال رییس‌جمهور آمریکا در تهدیدی تلویحی گفته است الگوی لیبی در صورتی که ما به توافقی دست پیدا نکنیم، به احتمال خیلی زیاد اتفاق خواهد افتاد.


ترامپ همچنین به خبرنگاران گفت که مقام‌های کره‌شمالی رسما کاخ سفید را درباره اینکه مسایلی ممکن است نشست رهبران دو کشور را لغو کند، مطلع نکرده‌اند. این در حالی است که در روزهای اخیر کره‌شمالی دو بار تهدید به لغو این رخداد به دلیل تشدید فشارها علیه خود کرده است.
ترامپ در صحبت‌هایش در زمانی که با استولتنبرگ برای عکاسی حاضر شده بود، گفت: هیچ چیز تا آنجا که ما می‌دانیم در ارتباط با کره‌شمالی تغییر نکرده است. به ما هیچ چیزی اعلام نشده است. اگر این نشست قرار است برگزار شود، پس برگزار می‌شود. اگر قرار نیست برگزار شود، ما سراغ قدم بعدی خواهیم رفت. با این حال ترامپ تصریح نکرد که این قدم بعدی چه چیزی خواهد بود. این در حالی است که سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید گفت: رییس‌جمهور آمریکا آماده این دیدار با رهبر کره‌شمالی است و اگر مقام‌های کره‌شمالی می‌خواهند این دیدار رخ دهد، ما آنجا حاضر خواهیم بود.
در عین حال ترامپ در خصوص این تهدیدهای کره‌شمالی به لغو مذاکرات گفت: بعد از آنکه رهبر کره‌شمالی با رییس‌جمهور چین دیدار کرد، این اعتراض‌ها اتفاق افتاده و به نظر می‌رسد کیم جونگ اون توصیه‌هایی را از جانب شی جین‌پینگ دریافت کرده است. ترامپ گفت بنابراین دیدگاه من این است که هر چه اتفاق می‌افتد خب اتفاق بیفتد. در هر صورت ما قرار است در وضعیتی عالی قرار داشته باشیم.
تاکید کره‌جنوبی بر پایبندی کره‌شمالی به بهبود رابطه
کره‌جنوبی اعلام کرد که باوجود انتقادهای شدید کره‌شمالی از برگزاری رزمایش مشترک میان سئول و واشنگتن، معتقد است پیونگ‌یانگ همچنان به بهبود روابط پایبند است.
سخنگوی وزارت اتحاد در کره‌جنوبی گفت: سئول توقع دارد پیونگ‌یانگ صادقانه به توافق‌های حاصل شده میان کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی و مون جائه این، رییس‌جمهور کره‌جنوبی در جریان نشست‌شان در ماه گذشته میلادی پایبند بمانند. این در حالی است که در آن نشست رهبران دو کره وعده‌ای مبهم برای خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه‌جزیره کره و ایجاد صلح دائمی دادند. بائک تصریح کرد: ما تازه در نقطه آغاز قرار گرفته‌ایم و قرار نیست در این مسیر متوقف شویم و در حین حرکت به سمت صلح در شبه‌جزیره کره متزلزل شویم. این در حالی است که رییس گروه مذاکره‌کنندگان کره‌شمالی گفته است مقام‌های کره‌جنوبی نالایق و بی‌فکر هستند و کره‌شمالی می‌گوید تا وقتی مسایلش با کره‌جنوبی حل نشده، در مذاکرات با این کشور حاضر نمی‌شود.
کره‌شمالی از اظهارات جان بولتون درباره اجرای الگوی لیبی در کره‌شمالی هم انتقاد کرده است‌ هرچند دونالد ترامپ گفته به کره‌شمالی اطمینان خاطر می‌دهد که چنین برنامه‌ای درباره این کشور ندارد. رزمایش مشترک کره‌جنوبی و آمریکا باعث نارضایتی کره‌شمالی شده است.
در این میان حتی ملاقات از پیش برنامه‌ریزی‌شده بین رییس‌جمهور آمریکا و رهبر کره‌شمالی هم در سایه ابهام قرار گرفته است. کره‌جنوبی اعلام آمادگی کرده که به عنوان میانجی در این مذاکرات دونالد ترامپ و کیم جونگ اون عمل کند‌ اما با موضع‌گیری‌های کره‌شمالی در روزهای اخیر، احتمال این مطرح شده است که شاید برنامه مذاکرات آن ‌طور که گفته شده پیش نرود.
رییس مذاکره‌کنندگان کره‌شمالی، در اظهاراتی که خبرگزاری رسمی کره‌شمالی منتشر کرده، به ادبیات خشمگین سابق برگشته است. او همچنین از مقام‌های کره‌جنوبی انتقاد کرده که اجازه داده‌اند یک تفاله انسانی در مجلس آن کشور سخنرانی کند. این عبارتی است که مقام‌های کره‌شمالی برای اشاره به افراد گریخته از این کشور به کار می‌برند.
سه‌شنبه گذشته کره‌شمالی اعلام کرد در نشستی که برای فردای آن با کره‌جنوبی قرارش را گذاشته بود، حاضر نمی‌شود. لغو این نشست در اعتراض به آغاز تمرین‌های نظامی مشترک کره‌جنوبی و آمریکا بود. پیونگ‌یانگ بعدتر بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که اگر دولت ترامپ پافشاری کند کره‌شمالی همه تسلیحات هسته‌ای‌ خود را یکجانبه کنار بگذارد، ممکن است از مذاکرات با آمریکا هم کنار بکشد. ملاقات خبرساز بین ترامپ و کیم جونگ اون قرار است کمتر از یک ماه دیگر ۱۲ ژوئن در سنگاپور برگزار شود.
سخنگوی کاخ سفید چهارشنبه گذشته گفت که آمریکا همچنان آماده این مذاکرات است. مانورهای هوایی جاری آمریکا و کره‌جنوبی شامل عملیات حدود ۱۰۰ هواپیمای جنگی است که تمرین‌هایی در آسمان شبه‌جزیره کره انجام می‌دهند. کره‌شمالی این رزمایش را تحریک‌کننده و تمرینی برای حمله به خاک خودش می‌بیند.
کره‌شمالی با مطرح‌کردن این احتمال که از مذاکرات با آمریکا کنار می‌کشد، به طور مشخص به اظهارات جان بولتون، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور ایالات متحده اشاره کرده است. در بیانیه کیم کای گوان، معاون اول وزیرخارجه کره‌شمالی که چهارشنبه گذشته منتشر شد، آمده است: ما نفرت‌مان از جان بولتون را پنهان نمی‌کنیم. به نظر می‌رسد کره‌شمالی به مصاحبه بولتون در هفته‌های گذشته واکنش نشان داده است. او در این مصاحبه درباره راهکارهای مطرح در مذاکره با کره‌شمالی، به الگوی لیبی در کنارگذاشتن تسلیحات هسته‌ای اشاره کرد و آن را از گزینه‌های اصلی بر‌شمرد. معمر قذافی، رهبر لیبی، در سال ۲۰۰۳ پذیرفت که به طور یکجانبه همه تسلیحات هسته‌ای خود را به خارج کشور بفرستد. اما چند سال‌ بعد در لیبی شورش شد و شورشی‌هایی که مورد حمایت غرب بودند، قذافی را کشتند.
در نشست مشترک رهبران دو کره که ۲۷ آوریل در سئول برگزار شد، هر دو قبول کردند که برای کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ای از این شبه‌جزیره همکاری کنند‌ اما به نظر می‌رسد آنچه کره‌شمالی برای غیر‌هسته‌ای‌ کردن وعده داده است، احتمالا با درخواستی که آمریکا دارد برای خلع ‌سلاح هسته‌ای جامع، قابل‌راستی‌آزمایی، و غیرقابل‌بازگشت تفاوت دارد. کانگ کیونگ وا، وزیر خارجه کره‌جنوبی پنجشنبه گذشته گفت بین کره‌شمالی و آمریکا درباره اینکه چطور غیر‌هسته‌ای ‌کردن را پیش ببرند، تفاوت نظر وجود دارد. وزیر خارجه آمریکا در سفر اخیر به کره‌شمالی تاکید کرد که هر ادعای کره‌شمالی درباره کنارگذاشتن تسلیحات هسته‌ای باید با برنامه راستی‌آزمایی قدرتمند از طرف ایالات متحده و دیگر کشورها همراه باشد.
ترامپ: چین و اتحادیه اروپا خیلی لوس شده‌اند
از طرفی دونالد ترامپ با انتقاد شدید از آلمان و برخی دیگر از اعضای ناتو تاکید کرد که باید با این کشورها برخورد شود. رییس‌جمهور آمریکا پنجشنبه گذشته در یک نشست خبری در حاشیه جلسه کابینه با حضور ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو ضمن انتقاد از مشارکت مالی نابرابر اعضای پیمان آتلانتیک شمالی برای هزینه‌های نظامی گفت: آلمان به قدری که باید مشارکت نکرده است و سودجوی بسیار بزرگی است.
ینس استولتنبرگ در واکنش به این سخنان گفت درخواست افزایش هر چه بیشتر مشارکت مالی اعضا در ناتو بر این کشورها اثر منفی می‌گذارد زیرا هم‌اکنون هزینه‌های دفاعی آنها در حال افزایش است.
دونالد ترامپ در این نشست مطبوعاتی همچنین با ابراز تردید در مورد موفقیت مذاکرات تجاری با چین و تکرار انتقاد از اروپا گفت: دلیل تردید من این است که چین خیلی لوس شده است. اتحادیه اروپا هم خیلی لوس شده است. سایر کشورها هم خیلی لوس شده‌اند زیرا آمریکا صد در‌صد چیزی را که می‌خواهند به آنها می‌دهد. اما نباید اجازه دهیم که چنین چیزی دوباره اتفاق بیفتد.
وی در مورد چین افزود: چین ما را فریب داده است. چنان ثروتی از دست ما رفته که تا پیش از آن هیچ کشوری چنین اتفاقی برایش نیفتاده است. ترامپ این سخنان را در حالی ایراد کرد که یک هیات چینی هم‌اکنون برای مذاکرات تجاری با آمریکا در واشنگتن به سر می‌برد.
واکنش آلمان
دولت آلمان ساعاتی پس از انتشار سخنان تهدیدآمیز ترامپ علیه این کشور واکنش نشان داد. وزیر اقتصاد آلمان روز جمعه ۲۸ اردیبهشت گفت: اگر آمریکایی‌ها بگویند اول آمریکا و تنها به فکر منافع اقتصادی خودشان باشند، باید منتظر واکنش متقابل اروپایی‌ها باشند. بسیاری از مخالفان آقای ترامپ از تلاش او برای برتری‌جویی با شعار انتخاباتی اول آمریکا انتقاد می‌کنند. روابط سیاسی دولت ترامپ با آنگلا مرکل، صدر‌اعظم آلمان مدت‌هاست که به سردی گراییده است.
سایر اخبار این روزنامه
نیروهای خارجی باید از سوریه خارج شوند پیگیری وضعیت خانه و باغ دکتر مصدق به مناسبت سالروز تولدش؛ آزادی فلسطین سنت الهی است آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند دلار زدایی از اقتصاد ایران ترس پیونگ‌یانگ از تکرار سناریوی لیبی سناریوهای آینده بورس ثبت رکورد جدید گران‌ترین خانه‌های تهران در زمستان 96 به روایت مرکز آمار؛ رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران: ملت غرغروی ایران! دن‌کیشوت‌های حزبی! راهکاری برای عبور تهران از بحران استراتژی توسعه صنعتی پس از سه سال هنوز در خواب است توافق اعضای اتحادیه اروپا؛ زمزمه‌های توتال برای خروج از پارس‌جنوبی؛ اختلالات به نوبت: بی‌اطلاعی از جزییات قرارداد توتال انتخابات عراق و برآیندهای داخلی و خارجی بازی مقتدا صدر با کارت ملی‌گرایی عربی توافق اعضای اتحادیه اروپا؛ بازی مقتدا صدر با کارت ملی‌گرایی عربی توافق اعضای اتحادیه اروپا؛ بازی مقتدا صدر با کارت ملی‌گرایی عربی توافق اعضای اتحادیه اروپا؛ بازی مقتدا صدر با کارت ملی‌گرایی عربی